راهبری شرکتی و کنترل‌های داخلی

نوع کتاب : تالیف

نویسندگان

1 گروه حسابداری دانشگاه گیلان

2 دانشیار حسابداری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 دانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

4 گروه حسابداری، دانشکده علوم‌انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد، ایران

10.22124/psug.2025.27388.1068

چکیده

طی سال‌های اخیر تحولات عمده‌ای در محیط کسب‌وکار در عرصه جهانی پدید آمده است که تأثیر عمیق و متعددی بر کارکرد و فعالیت شرکت‌ها بر جای گذاشته است. ازجمله این تحولات می‌توان به جدایی بیش از بیش مدیریت از مالکیت، توسعه شرکت‌های سهامی، افزایش رقابت و ریسک شرکت‌ها، توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و سرمایه‌های فکری، تحول سریع در فناوری اطلاعات، توجه به توسعه پایدار، اهمیت یافتن مسئولیت اجتماعی و رعایت اخلاق سازمانی اشاره کرد. راهبری شرکتی واکنشی به مسئله نمایندگی است که از جدایی مالکیت از مدیریت ناشی می‌شود. بر اساس تئوری نمایندگی، بین منافع سهام‌داران و مدیریت یک تعارض بالقوه وجود دارد و مدیران به دنبال کسب حداکثر منافع خود از طریق سهام‌داران شرکت هستند که این منافع ممکن است در تضاد با منافع سهام‌داران باشد. در پی ارائه تئوری نمایندگی، روابط نمایندگی به‌صورت گسترده‌ای موضوعات مختلف ادبیات مالی را تحت تأثیر قرار دارد و به‌تدریج و به‌خصوص با پدیدار شدن رسوایی‌های مالی و ورشکستگی‌های شرکت‌ها و سوءاستفاده‌ها و فسادهای مالی که در اواخر قرن بیستم رخ داد، بحث راهبری شرکتی توجه بیشتری را به خود معطوف نمود و لزوم توجه به نظارت و کنترل سهام‌داران بر مدیران را بیشتر نمود.

جلد کتاب

راهبری شرکتی و کنترل‌های داخلی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


قیمت کتاب: 1250000 ریال          خرید کتاب          موجودی کتاب:0

تعداد صفحات: 182 صفحه

شابک: 7- 332ـ 153ـ 600 ـ 978

سال چاپ: 1403

نوبت چاپ: اول