گروه موسیقی، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
10.22124/psug.2025.26357.1050
چکیده
در این کتاب از ترتیب سرکلیدگذاری مدال به جای الگوبرداری از ترتیب سرکلیدگذاری تنال که روال معمول و مرسوم نگارشها در نظام کلاسیک موسیقی ایران است، استفاده شده است. در درس ارکستر، در رشتهی نوازندگی ساز ایرانی معدود کتبی برای آموزش، طراحی و تدوین شده است. به ضرورت پرکردن خلاء مذکور مؤلف برآن شد تا کتابی برای این درس به نگارش درآورد. در این کتاب از دستگاه شور به عنوان مادر دستگاهها، در نظام کلاسیک موسیقی ایرانی و همچنین فضای مدال گوشهی شهناز به عنوان مهمترین فضای مدال در این دستگاه استفاده گردیده است. به لحاظ گونه شناسی یکی از رایج ترین گونه های موسیقی کلاسیک ایرانی یعنی چهارمضراب به عنوان قالب ساختاری استفاده شده است. همچنین بافتار فرم در طول قطعه نظامی کلاسیک با توجه به الگوهای شناخته شدهی فرمال را شامل میشود نگارنده در این کتاب برآن شده است که با نگرشی آموزشی و با بهرهمندی از مولفههای گوناگون علوم شناخته شده ی موسیقی از جمله فرم، مد، بافت، ریتم، متر، گونه، آرتیکولاسیون، آگوگیک، دینامیک و سازبندی، چینشی را اتخاذ کند که از جنبههای مختلف آموزشی و در عین حال اجرایی مورد استفادهی دانشجویان و مدرسین این درس قرارگیرد.
خوشچهره زیبا, حسین . (1404). چهارمضراب شور و شهناز برای ارکستر سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی. سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1404(1), -. doi: 10.22124/psug.2025.26357.1050
MLA
خوشچهره زیبا, حسین . "چهارمضراب شور و شهناز برای ارکستر سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی", سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1404, 1, 1404, -. doi: 10.22124/psug.2025.26357.1050
HARVARD
خوشچهره زیبا, حسین. (1404). 'چهارمضراب شور و شهناز برای ارکستر سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی', سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1404(1), pp. -. doi: 10.22124/psug.2025.26357.1050
CHICAGO
حسین خوشچهره زیبا, "چهارمضراب شور و شهناز برای ارکستر سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی," سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1404 1 (1404): -, doi: 10.22124/psug.2025.26357.1050
VANCOUVER
خوشچهره زیبا, حسین. چهارمضراب شور و شهناز برای ارکستر سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی. سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1404; 1404(1): -. doi: 10.22124/psug.2025.26357.1050