گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق، دانشگاه گیلان
10.22124/psug.2025.24500.1005
چکیده
امروزه در بازارهای جدید کسبوکار، فضای رقابتی در بین سازمانها و شرکتها شدت یافته و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در کسب و کار به دغدغه اصلی مدیران شده است. مفاهیمی همچون تنوع طلبی، رقابتپذیری و تغییر، دنیای کسب و کار جدیدی را به وجود آوردهاند که سازمانها را برای فعالیت در آن نیازمند مدیریتی منعطف با توان پاسخدهی سریع و عبور از مفروضات سنتی کسب و کار میکند. از آنجاکه مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در دنیای دیجیتال کنونی یکی از راهکارهای اصلی برونرفت از مشکلات سازمانی صنایع و شرکتهای خدماتی خصوصی و دولتی بوده و درنتیجه ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین فناوریهای جدید و فرایندهای کسب و کار از مهمترین دغدغههای فضای کسب و کار محسوب میشود، ترجمه کتابی که علاوه بر ارایه مفاهیم اساسی، جنبههای عملیاتی و فنی مدیریت صحیح فرآیندها و راهکارهای تجربی مرتبط با آن را تشریح کند و درعینحال برای محیطهای دانشگاهی نیز مناسب باشد، ضروری به نظر میرسید. کتاب حاضر ترجمه ویرایش سوم کتاب تألیف شده توسط متیاس کرچمر در زمینه "مدیریت فرآیندهای کسب و کار" است که در سطح جهان به عنوان یکی از منابع اصلی برای این موضوع شناخته شده است. بحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار در قرن بیست و یکم در دانشگاههای مختلف جهان جزو موضوعات درسی رشتههایی مانند مدیریت کسب و کار، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری اطلاعات، بهویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی قرار گرفته و فعالیتهای تحقیقاتی در این زمینه نیز رشد قابلملاحظهای داشته است. متخصصان، فعالان حرفهای و مشاوران در همه علوم و حوزههای تخصصی که به نحوی در پی اعمال تغییر در سازمانها و بهبود سازوکارهای اجرایی و مدیریتی آنها هستند، میتوانند بخش عمدهای از نیاز علمی خود را با مطالعه این کتاب رفع کنند. کتاب حاضر مجموعهای مشتمل بر دوازده فصل به انضمام مطالعات موردی جامع بوده و در ویرایش سوم، تغییرات و بروزسانیهای گستردهای در تمام فصلهای کتاب انجام شده است.. قابل ذکر است که نوشتن مطلب در مبحث مدیریت فرآیندهای کسب و کار، با توجه به ماهیت کیفی آن و طیف وسیع مخاطبین، به لحاظ نگارش نیز حساس میباشد و در این راستا متن اصلی کتاب بهتفصیل و با وضوح کافی نگارش یافته است. البته در امر ترجمه، حفظ امانت و وفاداری به متن اصلی، در اولویت قرار گرفته است. در خصوص نشر این کتاب از تسهیلاتی که مرکز نشر دانشگاه گیلان مبذول داشته بهرهمند بودهام که لازم است مراتب قدردانی خویش را در این خصوص اعلام نمایم. در این کار از تبادلنظر با برخی از صاحبنظران نیز برخوردار بوده و سپاسگزار آنها هستم. از دانشجویان گرامی نیز به خاطر مباحث مفیدی که طی جلسات درسی مطرح نمودند، قدردانی مینمایم. ویرایش دوم این کتاب به عنوان مرجع اصلی درس سیستمهای مدیریت فرآیند کسب و کار در مقاطع تحصبلات تکمیلی رشته مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اطلاعاتی براساس سرفصل مصوب وزارت علوم معرفی شده است. همچنین این کتاب به عنوان مرجع کمک درسی بسیار مناسب در برخی دروس رشتههای مدیریت کسب و کار، رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند و همچنین سایر گرایشهای مهندسی صنایع استفاده شود.
امین طهماسبی, حمزه . (1403). عملکرد ممتاز از طریق مدیریت فرآیند کسب و کار. سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1403(1), -. doi: 10.22124/psug.2025.24500.1005
MLA
امین طهماسبی, حمزه . "عملکرد ممتاز از طریق مدیریت فرآیند کسب و کار", سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1403, 1, 1403, -. doi: 10.22124/psug.2025.24500.1005
HARVARD
امین طهماسبی, حمزه. (1403). 'عملکرد ممتاز از طریق مدیریت فرآیند کسب و کار', سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1403(1), pp. -. doi: 10.22124/psug.2025.24500.1005
CHICAGO
حمزه امین طهماسبی, "عملکرد ممتاز از طریق مدیریت فرآیند کسب و کار," سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1403 1 (1403): -, doi: 10.22124/psug.2025.24500.1005
VANCOUVER
امین طهماسبی, حمزه. عملکرد ممتاز از طریق مدیریت فرآیند کسب و کار. سامانه مرکز نشر دانشگاه گیلان, 1403; 1403(1): -. doi: 10.22124/psug.2025.24500.1005